نهى امام کاظم و امام صادق از قیاس

سماعة بن مهران مى گوید: به حضور امام کاظم ع رفتم و عرض کردم : « خداوند کار تو را سامان بخشد، ما گروهى از شیعیان به گردهم اجتماع مى کنیم ، هر مطلبى که پیش مى آید، هر گاه حکم آن را ندانیم ، با هم درباره آن مذاکره مى نمائیم ، نزد خود نوشته اى (شامل مسائل ) داریم که این هم از لطف شما است که خدا به ما عطا کرده ، وقتى که مساله کوچکى پیش ‍ مى آید و حکمش را نمى دانیم ، پس از مذاکره ، نظیر آن مساله را که حکمش معلوم است نزد خود داریم ، آن مساله را که حکمش معلوم نیست به مساله اى که حکمش معلوم شده ، قیاس و سنجش مى نمائیم ، و مساله را کشف مى کنیم .»
امام کاظم ع فرمود : « شما را با قیاس (در احکام ) چه کار؟ همانا گذشتگان شما به خاطر قیاس ، هلاک شدند» ، سپس فرمود: هنگامى که حکم مطلبى نزد شما مجهول ماند، در این - اشاره به لبهاى خود- بجوئید. خدا ابوحنیفه را لعنت کند که مى گفت : على ع چنان گفت ، من چنین مى گویم ، اصحاب چنان گفتند و من چنین مى گویم ، سپس فرمود: اى سماعة ! آیا هیچگاه در مجلس ابوحنیفه بوده اى ؟
گفتم : ((نه ، ولى این سخن او است.
سپس پرسیدم : آیا پیامبر صاحکام تمام نیازهاى مردم را آورد؟ و چیزی از آن از بین نرفت ؟
امام کاظم ع فرمود : « آرى ، و آنچه را تا قیامت به آن نیاز دارند آورد و همه در نزد اهلش محفوظ است .»

اصول کافى حدیث 20، ص 58، ج 1.

/ 1 نظر / 13 بازدید
محب ولایت

بسـ‗_‗م الله الرحمـ‗_‗ن الرحیـ‗_‗م الحـ‗_‗مد لله رب العـ‗_‗المین اللًّهُـ‗_‗ـمَ صَّـ‗_‗ـلِ عَـ‗_‗ـلَى مُحَمَّـ‗‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗_‗ـَد و عَجِّـ‗_‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗_‗ـم سـ‗_‗لام علـ‗_‗یکم __████__████_███ __███____████__███ __███_███___██__██ __███__███████___███ ___███_████████_████ ███_██_███████__████ _███_____████__████ __██████_____█████ ___███████__█████ ______████ _██ ______________██ _______________█ _████_________█ __█████_______█ ___████________█ ____█████______█ _________█______█ _____███_█_█__█ ____█████__█_█ ___██████___█_____█████ ____████____█___███_█████ _____██____█__██____██████ ______█___█_██_______████ _________███__________██ _________██____________█ _________█ ________█ ________█ امام رضا(علیه السلام) فرمودند: ان الايمان افضل من الاسلام بدرجة، والتقـوى افضـل مـن الايمان بدرجة و لم يعط بنوآدم افضل من اليقين. ايمان يك درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان است و به فـرزنـد آدم چيزى بـالاتـر از يقيـن داده نشده است. تحف العقول، صفحه 445